lovgrenskalivet.blogg.se

Lövgrenska Livet med Jakt, Natur och Familj! Vi är ett par födda år 1975. Tanken med denna blogg, är att använda den som en dagbok. Skriva ner händelser och andra upplevelser som gör vårt liv lite rikare. Vi som har detta liv tillsammans, heter Tony och Viktoria. Två stycken före detta "vilsna" själar, som äntligen har hittat hem och även våra rätta element. Likasinnade själar, som brinner för naturens tillgångar. Vi två, är familjen stöttepelare. Robusta, stadiga och med hjärtan av guld. Lär er att känna oss genom denna blogg! Följ med oss på vår vandring genom livets alla upplevelser...

Jakt jag minns! Del 1

Publicerad 2015-09-03 18:55:09 i Allmänt,

!
Det var tisdag den16 Oktober året 2001! Älgjakten hade kommit in på dag 2. Måndagens jakt gav bra utdelning med 1tjur och 2kor. Annat än seklets första älgjakt -00 då första veckan endast gav en liten kviga!! Och den blötaste och regnigaste älgjakt jag någonsin bevittnat. Jakten bedrevs i Hammarshöjden utanför Värmländska Charlottenberg. Området är på 2115 hektar. Och tre av såterna går utmed riksväg 61. Dessutom skär järnvägen mellan Stockholm och Oslo genom marken. Denna Tisdag var det grå-väder och 8,8+. Dagens första drev skulle gå på lilla "Hageskogen" i Haga socken. Det bedrevs ännu folkdrev på jakterna. Drevet går från campingen Haganäset och upp över och förbi Eda Skans. Huvud drevet brukar ta omkring 20min att gå. Men innan det startar brukar 3-4 st gå igenom "näset". Ett litet parti precis bakom Campingen. Drevfolket hade med åren minskat så vi lottade att några av skyttarna fick vara med att gå. Och jag fick lotten att gå. Tänkte att det gör ju inget att driva på "Hageskogen". Där kan det många gånger vara helt tomt på älg under drevet. Även om det uppehåller älg i området i övrigt. Ligger ganska bra strategiskt till mellan sjöarna Bysjön och Hugn. Dock går inte jaktlagets marker ut till Hugn. Blir som en trehörning med flera lag runt området. När näset är av drivet så börjar vi huvud drevet. Och det dröjer inte länge förrän skotten duggar tätt. Älgspår fanns det över hela skogen. Och det blev riktigt lyckat. Tre älgar fälldes på denna lilla skog. Två Kalvar och en Tjur. Och vi hade fått en fantastisk start på årets älgjakt. 6 Älgar redan! Ska tilläggas att vid älgexplosionen fälldes som mest 32 Älgar i detta lag. Och i ett drev som heter "Högåsen" och är på 12Hektar! Fälldes ett år helt otroliga 9Älgar! 9! Tyvärr sköts ju stammen sönder och samman och har väll aldrig riktigt hämtat sig igen. Förrän nu då. Efter sedvanlig fika vid "såga" så blev det ny lottning. Nästa drev skulle bli den Västra delen av Hammarshöjden. Storskogen. Jag fick ett pass i sydspetsen av Hagtjärnet. Ett fint pass på en liten myr med tjärnet bakom. Dessvärre har ingen älg skjutits där sen jag började vara med på drevet år 1990! Men jag knatade på över bergen en bra bit och ut till passet. Vi utgick från "Högdalsbostället". Jag frågade min systerson Mattias om han ville sitta brevid och se när jag skjuter "kapitalen". Men han blev med min far i stället, hans morfar. I laget fanns många från familjen med. Jag, min far, min syster Mona, Min Morbror Sune, Min Morbror Johnny, Min Kusin Mikael, Min Kusin Stefan, Och två av mina syskons dåvarande pojkvänner Jompa och Jan. Väl uppe på passet laddade jag min 8x57 JS med 5 Oryx. Och satte mig till rätta. Drevet drog i gång i fjärran och jag ställde mig upp. Min far och några till satt i förpass efter vägen som går från Lerot till Djupfors och Fjäll. Och där hände saker, en ko med kalv och en tjur gick över vägen. Tjuren hade minst 6-7 taggar han han och se. Det var tillåtet att skjuta en tjur med fler än 4 taggar, sk i protokollet "Kapital", något som gällde i hela Eda- kretsen. Och endast en av dubbelkalvarna fick fällas i början av jakten för att spara kalv korna. Fadern fick aldrig chans att skjuta då en annan pass skytt satt längre västerut i vägen. Nackdelen med vägpass. Svårt att komma till skott. När drevet kommit mer än halvvägs så kommer det en tjäder tupp över myren, och det brakade rejält om han. Och då förstod jag att något var i görning. Han hade blitt stött av något. Och strax därefter börjar det braka och hade riktning på pass grannen till vänster om mig. Innan det svängde ut i myren och kom i mot mig. Pulsen verkligen skenar nu. Vilken enorm spänning. Klafsandet kommer närmare och snart ser jag älgben mellan slyet och små tallen. Och ser först att det är ko med kalv och tror just då att det var därför det inte i small i grann passet. Men det kommer mer ljud efter de två. Och så ser jag att det är en vuxen älg. Kon och kalven kommer ut i öppningen och anar mig förmodligen. Traskar på ut på myren framför mig. Och nu ser jag då att det är en tjur. en fin tjur. Jag lyfter studsaren snabbt och är med när tjuren ska glida ut i öppningen. Hållet är på ca 30meter. Men tjuren stannar bakom en buske och blänger på mig en bra stund. Armarna domnar fort och jag måste snabbt ta ner geväret. Tar några andetag och lyfter igen. Tjuren tar nu några raska steg ut i öppningen och jag är med på noterna. Pang! Och han tar några steg och går i backen. -Tony har skjutit Kapital Tjuren, dånar det i jaktradion. -Vänta, säger jag. -Jag måste skjuta ett dö skott. Går fram till den vilda och rejält arga tjuren. Och sätter fångskottet i nacken. Och han sjunker i hop med en pust. Går tillbaka till passet och laddar i tre helmantel och skjuter signalskotten som förkunnar att ingen mer tjur på fler än 4 taggar får skjutas under årets jakt. Fan de absolut roligaste skotten jag skjutit i hela mitt liv. Älgen hade 9 taggar som var riktigt långa och fina. En älg som faktiskt skulle ha levt i många år till. Fin i pälsen och säkert riktigt bra anlag. Men just då, fanns ingen sådan tanke. Min livs andra älg! All den spänning som föregick skottögonblicket och direkt efter kommer jag aldrig att glömma. Kuriosa: I samma drev hade min syster Mona på ett av förpassen ett Lodjur framme på sitt pass. Säkert även det ett minne för livet. Extra kul att få nedlägga en sån älg när typ halva släkten var med =)
Mitt pass var där jag satt Häftstiftet. Lövgrenska Livet Jakt & Natur Tony


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela